EL JOC HEURÍSTIC A L’ESCOLA BRESSOL


A l’escola bressol de St Pere Màrtir amb el grup de lactants estem començant a organitzar diferents tipus de propostes educatives. Durant el primer trimestre els infants han descobert la Panera dels tresors i diferents propostes d’experimentació i exploració. I ara presentem una proposta nova com és el joc heurístic.

 

EL JOC HEURÍSTIC

El joc heurístic es pot considerar la continuació de la Panera dels Tresors, una proposta basada en l’exploració i la descoberta d’objectes i materials.

És una activitat educativa que va proposar Elinor Goldschmied, la va definir com  una manera organitzada de respondre a les demandes i a les possibilitats evolutives de l’infant. El joc heurístic fa que l’infant posi en pràctica d’una manera creativa i divertida l’aprenentatge a partir de l’assaig encert-error, sense haver de buscar el bon resultat ni la por a fracassar.

En aquesta edat, d’1-2 anys, els nens i nenes necessiten moure’s, explorar, descobrir com es comporten els materials quan se’ls manipula i experimentar-ne  les possibles utilitats. És a dir, a partir de que comencen a desplaçar-se amb seguretat i comencen a caminar, el nen/a comença a preguntar-se “Què és això?”, per   “Què més puc fer amb això? Puc donar-li una nova utilitat?”, per tant, passa de ser un joc de descoberta i d’experimentació a ser un joc d’imaginació. Si abans el que feia l’infant amb els objectes era posar-los a la boca, sacsejar-los, picar… ara els fica, treu, apila, combina, fa files…

Aquesta activitat permet que els infants investiguin i explorin per iniciativa pròpia, amb les condicions adequades i els materials adients.

Els materials que es proposen no són joguines, sinó materials inespecífics: taps de suro, pots de diferents mides, cadenes, etc. Des de sempre els nens i nenes han jugat amb una gran diversitat d’elements naturals (aigua, sorra, fulles, pedres..), actualment aquesta varietat es redueix al mínim, gairebé totes les joguines són de plàstic i no proporcionen gaires possibilitats, sinó que tenen una finalitat concreta. En el nostre entorn disposem de moltíssims objectes de diferents formes, mides, materials i textures, i amb una font inexhaurible de possibilitats per l’infant.

L’activitat es tracta de triar tres o quatre tipus d’objectes atractius i motivadors per als infants, i repartir-los per l’aula barrejats, junt amb diversos recipients (pots, cilindres…). Cada nen/a s’asseu a terra i es deixa que experimenti lliurament amb el material, adonant-se que n’hi ha de diferents colors, textures, mides, soroll,…

En el joc heurístic hi destaquem dues parts, l’exploració i la recollida. En aquesta primera fase del joc l’exploració és lliure, depenent dels interessos i motivacions de cada infant, manipula, explora, combina… buscant totes les possibilitats que li ofereix el material. En la segona part, en canvi,  ja intervé l’educadora, es tracta de recollir tot el material classificant-lo en la seva bossa corresponent, aprofitant la situació per treballar també el llenguatge:  anomenant els objectes, verbalitzant les accions, introduint les nocions de quantitat, qualitat, forma…

Aquí us deixem alguns dels objectius que s’aconsegueixen amb el joc heurístic:

  • Exercitar la capacitat de concentració durant el joc/activitat
  • Potenciar la capacitat espontània de l’infant, la llibertat i l’autonomia
  • Permetre l’exploració, la manipulació, l’experimentació i la recerca
  • Estimular el raonament i l’estructuració del pensament
  • Treballar la coordinació simultània de les dues mans (sostenint, picant, enfilant, apilant, posant dins/fora…)
  • Treballar la motricitat fina (moviment mà/dits)
  • Identificar qualitats dels objectes: color, forma, mida, textura, pes…
  • Diferenciar qualitats de sons: fort, fluix, agut, greu…
  • Fomentar l’autonomia, la capacitat d’escollir i la iniciativa en l’acció
  • Combinar els objectes per aconseguir una finalitat (que faci soroll, que estigui ple, fer-lo més llarg..)
  • Classificar el material
  • Adquirir l’hàbit d’endreçar el material utilitzat
  • Treballar la comunicació oral i l’enriquiment del llenguatge
  • Permet introduir hàbits socials de respecte envers els altres i els objectes.
  • Potencia el treball cooperatiu.
  • Permet aprendre cadascú al seu propi ritme d’aprenentatge