LA DOCUMENTACIÓ A L’ESCOLA BRESSOL


Documentar,  afinar els ulls per captar moments

D’ uns anys cap aquí les Escoles Bressol municipals d’Olot hem anat creient en la importància de l’observació activa dels infants, i ens hem anat formant en aquest camp: L’OBSERVACIÓ I LA DOCUMENTACIÓ PEDAGÒGICA.

Aquestes formacions han permès incidir més en la reflexió de les intervencions educatives per part dels equips educatius. El fet de documentar requereix d’una reflexió del que fem, de posar paraules als aprenentatges i relacions que estableixen els infants amb els objectes, amb l’entorn, i amb els altres infants i adults.   Veure i observar què ha funcionat, què es pot millorar, i treballar-ho en equip.

Hem volgut arribar molt més enllà de mostrar la imatge d’aquell infant fent una acció, ara hi afegim aquelles paraules justes que omplen aquella imatge.

L’OBSERVACIÓ, L’ESCOLTA, LA MIRADA I EL TEMPS DEDICAT A CADA UN DELS PETITS QUE TENIM A L’ESCOLA FA QUE LES FAMÍLIES ENTENGUIN I VEGIN ELS PETITS DETALLS QUE ELS FA TAN GRANS.

Reflexionar sobre la intervenció educativa significa dedicar temps i pensament en un aspecte important del projecte educatiu que el fa coherent amb les necessitats de desenvolupament dels infants. La documentació estableix una relació entre el pensament i el significat. L’observació i la documentació són un recurs per millorar l’acció educativa.

No documentem per crear un arxiu o per confeccionar reculls d’imatges o treballs. El que ens interessa és comprendre, més que no pas explicar.

Documentació com a narració i argumentació.

“Documentar” significa deixar constància estètica i narrada de manera visual, i escrita d’una tasca realitzada.

A les Escoles Bressol documentem amb murals a les parets, amb diaris d’aula, per mitjà de fotografies i escrits que mostren les capacitats i potencialitats dels infants, com aprenen i es relacionen.

 La documentació i les famílies

 A través de la documentació fem partícips a les famílies de l’educació a l’Escola Bressol. Tal com diu el currículum d’educació infantil de primer cicle “És important que les famílies puguin percebre les capacitats dels fills en situacions diferents de les del context familiar i que  tinguin l’oportunitat de conèixer i valorar les activitats en què aquests participen a la llar d’infants, ja que d’altra manera és molt difícil que valorin i, indirectament, motivin els fills a participar en les activitats que se’ls proposen. Fer visible el projecte educatiu de la llar d’infants mitjançant la documentació pedagògica de les diferents activitats i situacions en què s’impliquen i participen els infants mostra a les famílies les capacitats que aquests despleguen per resoldre-les i, a la vegada, promou el debat entorn de la pràctica educativa i els principis pedagògics que la sustenten, tot generant dinàmiques participatives que conviden pares i educadors a compartir significats i punts de vista.”

Aquests detalls fan anar més enllà de la pregunta: Què ha dinat?

Pensem i creiem que la pràctica educativa s’ha de fer visible a les famílies com també la vida quotidiana dels seus fills i filles dins l’escola.

“És més fàcil que un cargol deixi petges del seu propi camí, de la seva feina, que no pas que una escola o una mestra deixi una petja del seu camí, de la seva feina. La documentació és una qüestió de confiança recíproca, d’estima recíproca. En alguns països occidentals és considerada una interferència inoportuna o lesiva dels drets d’algú. Nosaltres la fem perquè ens atorga un coneixement més proper i reflexiu de la nostra tasca.” Loris Malaguzzi

  «Documentar» significa ‘deixar constància estètica i narrada de manera visual, audioviosual i escrita d’ una tasca realitzada’. Observació, pedagogia de l’ escolta i documentació Tota documentació neix –i navega– amb un pla detallat d’ observació i d’ escolta. Practicar l’ escolta és decisiu perquè l’ infant atorgui un sentit al que fa i trobi el plaer i el valor de voler-se comunicar. Escoltar és, en realitat, un art per entendre la cultura infantil: la seva manera de pensar, de fer, de preguntar, de teoritzar o de desitjar. Escoltar significa «estar atent, amb tots els sentits, a reconèixer tots els llenguatges de la infància en la seva relació amb el món». Sense escolta perdem les eines imprescindibles de la nostra feina: la sorpresa, la meravella, la reflexió i l’alegria d’estar amb les nenes i els nens. La pedagogia de l’ escolta i de l’ observació planificada sobre què volem aprendre de la nostra experiència educativa provoca la sorpresa de qui està al cas. Sorpresa, com la capacitat d’esperar el que és inesperat i el que és imprevist. Es tracta de contemplar quelcom amb confiança i estimació. Escoltar és una actitud que ens ha de remoure des de dintre per buidar-nos de prejudicis. És trencar per construir. La documentació consisteix en la recollida i l’exposició sistemàtica i estètica (a través d’ escrits, d’ imatges, …) Alfredo Hoyuelos