MALETES DE LA CIÈNCIA


Un any més, les escoles bressol de la Comissió interescoles podem gaudir de les maletes de la ciència: maleta d’experimentació, de construccions i aquest any hem afegit la de la llum. Des del curs passat s’ha destinat una part del pressupost a la compra de material per a confeccionar les maletes de la ciència, i així durant tot el curs els centres podran compartir tres maletes, cada una de les quals estarà un mes a cada escola. Aquest recurs té una riquesa de material que afavoreix els processos d’aprenentatge els quals estan condicionats per l’ús que se’n faci i dels límits que s’imposin en ells. Així doncs, queda clar que l’equilibri que s’estableix entre el material i el seu ús és essencial per exprimir al màxim les possibilitats que ens ofereixen. Tanmateix, tenint en compte l’edat dels infants que  l’utilitzin, es plantejarà l’ús del material d’una manera o altra. Però cal tenir en compte que el plantejament per excel·lència és la manipulació i experimentació dels elements que oferim, és a dir, es facilita un material per tal de que l’infant el pugui manipular i experimentar a través d’ell. La riquesa que té per l’infant poder disposar d’un material i exprimir-lo lliurement és immens. Perquè ho entenguem bé, és com si nosaltres estrenéssim un cotxe nou, el miraríem fins l’últim mil·límetre, tindríem ganes d’accelerar-lo una i una altra vegada fins que ja fos una rutina agafar-lo cada dia. Així doncs, podríem afirmar que un dels objectius de les maletes pedagògiques és aquest, que l’infant tingui al seu abast una selecció de material adaptat a la seva edat que li permeti nous aprenentatges.

Aquesta setmana a l’escola bressol del Morrot hem rebut la maleta de la llum: per grups, els infants de l’escola van disposar d’un temps per dedicar a aquest material, un material que prèviament les educadores van disposar per atraure l’atenció dels infants i incitar-los a la seva descoberta. Durant les sessions, vam poder observar moltíssims comportaments, diferents accions i fins i tot els infants ens van brindar l’oportunitat de conèixer-los un xic millor. Però el que és realment fascinant en la utilització de materials nous és la descoberta que poden fer. Normalment aquesta s’esdevé mitjançant la pròpia experimentació que condueix a nous aprenentatges o a l’adquisició  de noves habilitats.

A vegades, depenent de la situació, és necessari que l’adult actuï com a guia per a l’infant per tal d’ajudar-lo i encaminar-lo, perquè al cap i a la fi, els adults acompanyem més que no pas ensenyem (tot i ser dos conceptes íntimament lligats).

Com molt bé podem apreciar en alguna imatge, l’adult ajuda a l’infant a manipular l’objecte, i en aquesta ajuda també se li facilita la situació d’aprenentatge. D’aquí la gran importància també, de la selecció del material ja que si aquest és degudament seleccionat, segurament serà una molt bona font de nous descobriments.

Normalment, aquest material és un material proper a l’infant, o almenys, que la composició del mateix sigui familiar per a ell. Però també, com ja hem esmentat anteriorment, hauria de complir un conjunt d’expectatives per a ells que puguin complementar molt bé les seves habilitats o l’adquisició de les mateixes. Així doncs, no és d’estranyar que una de les grans tasques dels educadors sigui la de seleccionar el material nou, que el sorprengui i repti a nous aprenentatges.

I és que de ben segur que tots hem escoltat la típica frase de Els Infants són esponges, ho aprenen tot. Doncs és ben bé cert!. I és que aprenen de totes les situacions que els hi puguem plantejar. Doncs què millor que facilitar-los  el millor entorn i  les millors condicions per tal de que acabin despertant les habilitats de cadascú.