POTS SENSORIALS I DE LA CALMA A LES ESCOLES BRESSOL


A les Escoles Bressol Municipals es renoven i revisen periòdicament els materials que s’ofereixen als infants, per mantenir viva la seva curiositat i interès.

S’ofereix una gran varietat de materials que possibiliten l’acció dels infants: materials que formen part de la vida quotidiana, materials de l’entorn natural, material inespecífic i de recuperació, etc.

Com diu el currículum d’educació infantil de primer cicle “els materials inespecífics i de recuperació faciliten que els infants posin a prova les seves capacitats d’experimentar, crear i imaginar. Així capses de cartró, taps de suro, anelles i tubs de mides diferents, robes, fustes, etc.,  conviden a l’acció i permeten que els infants construeixin uns espais de joc no determinats pel pes cultural dels objectes concrets. L’exploració d’aquests materials demana una actitud oberta per part de la persona educadora, que eviti els conceptes preestablerts sobre l’ús concret dels
materials i que faciliti l’exploració lliure per part de l’infant. És important que els materials nous, abans de posar-los a disposició dels infants, siguin provats pels adults per comprendre’n les possibilitats d’experimentació.”

Una proposta de material sensorial són els pots de la calma i sensorials que, a l’Escola Bressol de Sant Pere Màrtir, hem renovat i creat per al grup de lactants.

Pots sensorials i de la calma:

Desperten els nostres sentits, la curiositat i la imaginació. Els infants els observen, els sacsegen, els apilen, mosseguen, els traslladen per tot l’espai gatejant, rodolant o caminant.

Què són els pots sensorials?

Els pots sensorials són pots de plàstic (millor petits), que s’omplen amb diferents materials, s’hi pot posar el què es vulgui, i ajuden a estimular la curiositat dels més petits.

Què estimulem amb els pots sensorials?

  • L’oïda, perquè ben aviat descobriré que movent els pots aconsegueixo produir so. Seran com unes maraques o sonalls per a mi.
  • La percepció del pes, ja que quan agafo un pot amb cada mà, els sospeso i puc adonar-me de quina és més lleuger i quin és més pesant.
  • El tacte, la motricitat fina, perquè necessito fer el gest adequat per agafar cada pot, i també perquè aviat voldré desenroscar-ne el tap. Ho sacsejaré, m’ho passaré d’una mà a l’altra.
  • La vista, perquè seguiré amb la mirada el moviment del pot o dels materials que hi ha dintre, reconeixeré formes, colors…
  • El llenguatge, perquè l’adult anirà introduint vocabulari nou i descriurà què passa amb els diferents pots.

Què és el pot de la calma?

El pot de la calma és un recurs que permet calmar l’estat d’ànim dels infants durant moments de marranades, atacs de plor o situacions d’estrès, a l’escola i a casa.

Són pots transparents amb aigua i  algun element, com purpurina, que amb el moviment atrauen la seva atenció i es concentren en l’observació lenta del moviment i les formes que es creen, generant una ordre inconscient en el cervell que disminueix l’agitació o l’estrès i, a poc a poc, es crea la calma.

Acompanyat d’un to amable per part de l’educadora donem a l’infant un espai de confiança, de respecte i amor.