SAFATES D’EXPERIMENTACIÓ A LES ESCOLES BRESSOL


SAFATES D’EXPERIMENTACIÓ

A l’escola bressol de Sant Miquel una de les propostes que trobem molt interessant per als infants, en la qual ells  poden explorar, manipular i experimentar amb diversos materials, són les safates d’experimentació. A través d’aquesta proposta el nen/a pot augmentar i desenvolupar el seu  nivell de concentració i d’imaginació tot jugant.

Així doncs, els objectius que ens plantegem a l’hora de desenvolupar aquest tipus d’activitat d’exploració i experimentació són:

. Gaudir de la part lúdica i expressiva de l’exploració i l’experimentació.

. Fomentar la motivació i la implicació.

. Explorar objectes en combinació i classificació.

. Desenvolupar algunes actituds i accions relacionades amb la recerca: combinacions, comparacions, seriacions i agrupacions.

. Possibilitar el desenvolupament de l’autonomia i augmentar l’autoestima dels infants.

. Proporcionar als infants accés a objectes per tal de fomentar la seva exploració a través del progressiu domini  de la coordinació ull-mà-boca.

. Experimentar a partir de materials no estructurats i naturals.

. Oferir seguretat i benestar als infants.

. Possibilitar situacions de relació a través del material i de la seva disposició a l’espai.

Tal i com cita el currículum :” La manipulació i l’experimentació amb diferents materials de la vida quotidiana afavoreixen la construcció de les primeres relacions causals que els orienten en els seus comportaments d’exploració de l’entorn i a prendre decisions més adequades. L’organització dels espais i materials del primer cicle de l’educació infantil ha de facilitar l’acció autònoma dels infants, la possibilitat d’explorar, fer-se preguntes i aventurar possibles respostes. Compartir-ho amb les persones adultes i els altres infants assegura el procés en l’organització del pensament en les primeres edats.”

En definitiva, descobrir és conèixer alguna cosa que no es coneix, així que conèixer és més que mirar i observar i aquest esdeveniment implica que amb aquest tipus d’activitats els infants es converteixen en els protagonistes del seu propi aprenentatge.

 A continuació us detallem una proposta d’experimentació i manipulació adreçada als infants de dos anys i  us convidem a observar les imatges que hem pogut extreure perquè pugueu veure els graus de concentració, imaginació i descobriment que han obtingut.

En aquesta proposta els infants exploren lliurament el material de les safates tot experimentant les relacions que s’estableixen amb els materials de les safates i els diferents objectes que tenen al seu abast. Formulen les seves preguntes i hipòtesis: això què és, què hi puc fer, què passarà si, què aconseguiré,…

Organitzar la proposta:

Prèviament les educadores preparem el material per a continuació presentar-lo als infants.
Els materials poden ser tan variats i diferents com es vulgui. Nosaltres utilitzem safates amb arròs, farina, sal, farro, segó, cafè, llenties, cigrons, castanyes, sèmola de verdures, soja…… i objectes variats i suggeridors d’accions com: embuts, coladors, culleres, ampolles de forat petit, pots de plàstic de diferents mides, llauradors,…

A vegades oferim una safata i material per a cada infant de manera individual, d’altres preparem les safates de manera que puguin compartir l’experiència. És important oferir a cada infant una safata diferent a la de la sessió anterior perquè cada nen/a pugui experimentar amb els diferents materials, ja que no passa el mateix si colem farina o colem cigrons, tampoc és igual la quantitat necessària per omplir un pot amb castanyes o amb cafè. Són els mateixos infants que experimenten aquestes diferències i singularitats depenent del material i dels objectes que manipulen, i construeixen coneixement.