Un espai de creació lliure a les escoles bressol


Què és l’Espai Viu?

És un espai de creació lliure i espontani on l’infant té la llibertat de construir imaginar, inventar, …un món nou amb o sense sentit fluint a través de la música i amb l’ajuda de tot tipus de materials disposats amb paneres a diferents racons podent utilitzar-los tots i cada un d’ells de la forma que més desitgin i en tot l’entorn que ambienta l’espai.

Llum, música, material, llibertat, imaginació, creació, espontaneïtat,…

Amb un grup reduït ens dirigim al nou espai de l’escola, intentem propagar el silenci i l’expectativa del que ens trobarem. Proposem treure sabates i els infants col·laboren activament ,encuriosits i emocionats. Obrim la porta poc a poc i podem sentir com una música suau i càlida ens convida a entrar, la llum d’una mànega de led,  la taula de llum, i una mica de claror natural ens deixen entreveure el nou espai. Podem observar els ulls dels més petits com brillen d’entusiasme pel que perceben. Lentament i amb un silenci colpidor  es comencen a distribuir per l’aula, observem que un d’ells queda parat i quiet, sembla aclaparat pel moment, observa, somriu, busca a través dels seus sentits on i què pot fer, finalment ha descobert la mànega de llum i juga tot enfilant-hi material.

Un altre dels infants es deixa portar per l’espai  i el material i es disposa a construir una mena d’habitatge o tanca amb els troncs de fusta i mentre crea el seu minimón deixa pas a que un altre infant col·labori en la seva creació, somriuen, es miren, es donen temps i pas , junts construeixen amb entusiasme i concentració allò que l’entorn i el moment els ha provocat.

Silenci, concentració, somriure, conversa , respecte, espera, entusiasme, llibertat, observació, creació, assaig, il·lusió, amor, perseverança, construcció, imaginació, relax, aprenentatge,viure, sentir, mirar, …és el que podem aconseguir amb la màgia del joc lliure.

“L’aliment de l’escola hauria de ser l’experiència de l’infant”  Francesco Tonucci