QUÈ ÉS CANTÀNIA?
Cantània és una activitat adreçada a l’alumnat de segon i tercer cicle de primària. Per poder-hi participar, el seu professorat de música assisteix a tres jornades de treball a partir de les quals va preparant el repertori amb els nens/es que faran els concerts. Cada escola té el disc per poder treballar sobre les parts instrumentals des de 6 mesos abans dels concerts. Cada any s’estrena una cantata per a 9 instrumentistes i gran cor. Des de fa cinc anys es coprodueix amb altres institucions i/o Ajuntaments.
La temàtica de les Cantània del 2003, 2004 i 2005 estava relacionada amb els temes centrals del Fòrum Universal de les Cultures Barcelona 2004. Carles Casas va ser el músic encarregat de l’edició del 2003 composamt la cantata El crit de la terra al voltant de la sostenibilitat, amb textos de l’escriptor Emili Teixidor. Salvador Brotons va compondre la Cantània del 2004 amb textos de Susanna Rafart sobre la diversitat de cultures i Joan Albert Amargós, la del 2005 amb textos de Toni Rumbau sobre la pau. Alfons Vilallonga va composar Adultus , amb textos de l’Ernesto Collado l’any 2006. La Garrotxa va participar per primera vegada en aquesta cantata, oferint un concert a la Plaça de Braus d’Olot en la qual hi van participar més de 200 alumnes de la comarca.
També les escoles de la Garrotxa van participar a Cantània 2007, El Gran Alquimista, composada per Bernat Vivancos i amb textos de Miquel Desclot amb una participació de 250 alumnes, l’any 2008 368 nois i noies de la Garrotxa van participar a la cantata El Motí, composada per Josep Vila i amb textos de Josep Pedrals i el 2009 la cantata Arion i el dofí, composada per Albert Guinovart i text de David Nel·lo on hi van participar 308 nens i nenes de la comarca. El curs 2009-10, la cantata va ser La Balada del Retorn composada per Albert Grau i amb textos de Rosa Regàs, amb la participació de 441 nens i nenes de la Garrotxa. El curs 2010-11, 405 nens i nenes van participar a la Cantata “Beceroles” composada per Enric Palomares i escrita per Marius Serra. El curs 2011-12, 539 nens i nenes van participar a la cantata “50 milions de segons”, composada per Joan Vives, i escrita per Piti Español. El curs 2012-13 357 nens i nenes van participat a la cantata “Ha passat un àngel”, composada per Mariona Vila i escrita per Guillem Clua. El curs 2013-14 523 nens i nenes de la Garrotxa van participar a la cantata “Rambla Llibertat”, composada per Albert Carbonell i escrita per Marc Rosich. El curs 2014-15 444 nens i nenes de la Garrotxa van participat a la cantata “Al bell mig de la Terra” composada per Xavier Pagès, escrita per Carlota Subirós. Aquest any coincidia amb la 10a cantània Olot-Garrotxa i es va celebrar, com en les dues primeres edicions a la Plaça de Braus. Durant aquestes 10 Cantànies 3853 alumnes han pogut gaudir d’aquest projecte que ha fet que especialistes en el tema considerin que el nivell coral dels infants de la comarca hagi fet una progressió positiva molt important.
La cantània del curs 2015-16 ha estat “Babaua, les desventures de Mimí” composada per Jordi Domènech i escrita per Pere Riera. Hi han participat 481 alumnes de tota la comarca.
QUI ORGANITZA CANTÀNIA?
Servei Educatiu de l’Auditori
El Servei Educatiu de l’Auditori va començar a oferir actuacions l’octubre del 2000 a partir d’un projecte elaborat per representants del propi Auditori, de l’Institut d’Educació de l’Ajuntament de Barcelona i del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. Que el projecte hagi estat definit des de les institucions de govern que tenen la competència educativa garanteix la seva adequació a les necessitats vigents de l’educació musical del nostre territori.
QUINS OBJECTIUS I FILOSOFIA TENEN ELS SERVEIS EDUCATIUS DE L’AUDITORI?
- Ser un nucli coordinador i dinamitzador de tot el referent a educació musical a Catalunya.
- Promoure, incitar i acompanyar la reflexió, la renovació i el canvi.
- Apropar i normalitzar la relació entre el públic i la música.
- Dissenyar concerts i activitats que facilitin el gaudi de l’audició en directe a totes les persones que hi assisteixin, siguin infants, joves o adultes, i tinguin o no cultura i coneixements musicals.
Les línies d’actuació es van definint en funció de: la realitat de l’educació musical al nostre entorn, l’oferta ja existent d’actuacions extraescolars i familiars, i el lloc on està ubicat aquest Servei.
- Impactar i fer sentir:
Es dissenya i és crea es concert amb la intenció d’emocionar per a crear interès. S’adreça a públics de totes les edats, des de 0 fins a 90 anys. - Experimentar i viure:
Es dissenyen les activitats participatives per a escoles d’ensenyament obligatori, escoles de música, corals, públic familiar i altres, amb la intenció de poder experimentar personalment el fet de “fer música” en un gran escenari. - Aprendre i adquirir coneixements:
El concert és concebut com un projecte educatiu per ell mateix, ja que a més dels molts continguts musicals que l’integren es dissenyen materials i sessions complementaries com: un dossier de treball, un programa de mà abastament elaborat, un CD, una conferència, sessions de formació per a mestres, pares i nens, etc.
PER QUÈ CANTÀNIA GARROTXA?
Els Serveis Educatius de l’Auditori va oferir la possibilitat de col·laborar conjuntament amb Ajuntaments de tot el territori i acostar aquests serveis a la població de diferents comarques. Per aquest motiu l’Ajuntament d’Olot i més concretament l’IME (Institut Municipal d’Educació) i l’ICCO (Institut de Cultura de la Ciutat d’Olot) va sol·licitar poder realitzar conjuntament a Olot algunes de les activitats que ofereix l’Auditori
Davant la possibilitat que ha ofert els Serveis Educatius de l’Auditori i conscients de la gran oportunitat educativa que representa per als infants de la nostra ciutat i comarca vam iniciar un projecte conjunt a la ciutat d’Olot que continuem aquest any.