La pluja, una oportunitat.


Sovint els adults quan sentim una mica de fred, quan el cel  s’ennuvola, quan veiem que plou diem: mal temps!

Mal temps? Que la natura tingui el seu cicle, que l’aigua caigui del cel i regui les plantes, ompli els pous, mulli la terra deixant bassals i fang…  és mal temps?

Potser en podríem dir OPORTUNITAT: de descobrir, d’aprendre, gaudir, sentir…

Sortir al pati-jardí de l’escola i veure com es transforma l’entorn i el que està passant és un aprenentatge per als infants. La pluja és un element sensorial molt ric que trobem de forma natural dins de la nostra vida quotidiana. Aprofitar els dies de pluja com a una oportunitat, no solament permet apropar la natura als infants, sinó que obre un ventall d’oportunitats per gaudir de noves sensacions i descobertes: l’olor a humitat, el soroll rítmic que emet, la transformació de la sorra en fang, la creació de bassals d’aigua, les gotes d’aigua colpejant sobre el nostre cos, el canvi de color d’alguns elements en contacte amb l’aigua, la llum d’un raig de sol que rebota en algun espai moll… Oportunitats per als infants de conèixer l’entorn a través de l’observació i constatació dels canvis que es donen en alguns elements naturals quan plou.

A l’escola bressol ens preparem i equipem per poder gaudir de l’exterior i explorar-lo:

Els dies de pluja  o quan el pati-jardí està moll ens disposem a  posar-nos les botes d’aigua, els pantalons i la jaqueta impermeables per jugar a fora. La il·lusió als ulls de l’infant, inquiet, encuriosit, amb desig de poder sortir i sentir com les petites gotes posen ritme a les seves passes, fa d’aquest instant un moment únic. Comença el joc, els riures, la recerca, … algun infant durant pocs segons es queda quiet, mirant l’adult. Sorprès, encuriosit i feliç, es llança al joc. D’altres, ja fa estona que aixequen la cara cap al cel i deixen que les petites gotes els toquin les galtes. Els primers minuts al jardí el silenci és colpidor, sols el trenca alguna rialla, alguna exclamació de sorpresa i goig.

Un bassal per trepitjar, fang per dibuixar, modelar, embrutar, cotxes i camions que s’omplen d’aigua, pedres que llisquen,…

 “La pluja que ens molesta als adults i la pluja vista pels nens i nenes.

La pluja que fa que ens tanquem a l’interior i la pluja que es converteix en oportunitat.

La pluja que ens posa nerviosos tancats i la pluja que ens deixa explorar i riure.

No hi ha excusa. Ben abrigats i equipats podem sortir a viure i a sentir la pluja.”

 (Loris Malaguzzi)