COM PRESENTEM EL CARNESTOLTES A L’ESCOLA BRESSOL


La festa del carnestoltes suposa per als adults uns dies de transformació i disbauxa, però molt sovint no és viscut de la mateixa manera pels infants ja que la intensitat i l’enrenou els supera emocionalment. El fet de disfressar-se quan encara no tenen prou autonomia per vestir-se, suposa un moment incòmode i massa artificial per a la seva rutina diària. Cal prendre consciència de com ho viuen i empatitzar amb la seva emoció quan l’infant no té cap interès per disfressar-se o no li produeix cap instant agradable.

Prioritzant el benestar de l’infant i respectant en tot moment el que realment necessita i ens transmet, a l’escola ja fa uns anys que varem plantejar la festivitat del Carnestoltes des d’una vessant totalment lúdica i lliure per als infants.

A l’Escola Bressol del Morrot vam valorar i reflexionar amb l’equip la millor manera de presentar als nens i nenes aquesta festivitat i varem creure que seria divertit i entenedor per a ells i elles fer-ho a través d’un conte anomenat la Reina Avorrida.

La història comença amb un personatge al que no li agradava ni la festa ni els colors, però que, de mica en mica i amb l’ajuda del Rei Carnestoltes, canvia la seva visió transformant-se en un personatge feliç i alegre i convidant a tots els infants a ballar la cançó del Carnestoltes.

Realment la proposta que presentem fomenta la participació activa de tots els nens i nenes i fa de fil conductor perquè comprenguin tot el que viuran aquests dies festius.

Després de l’explicació del conte i amb un espai preparat amb cura i detall amb tot de complements i disfresses, donem l’opció que els infants lliurement experimentin amb tot el que els cridi més l’atenció: barrets, collarets, varetes màgiques, diademes, ulleres, capes, vestits, sabates… També els convidem a maquillar-se, tot transformant-los per uns moments en personatges divertits i originals.

 

El joc que viu l’infant és del tot autònom, lliure i autèntic, respectant la voluntat de cadascun i afavorint el reconeixement de cada infant com a ésser únic. Aquest espai passa a ser una proposta més de la que en poden gaudir durant unes setmanes. Podem observar l’evolució que experimenta l’infant, atrevint-se cada cop més a transformar-se amb tot el que troba, incrementant alhora el reconeixement de la seva pròpia identitat.