ESPAIS I MATERIALS A L’ESCOLA BRESSOL


LA IMPORTÀNCIA DELS ESPAIS I MATERIALS A L’ESCOLA BRESSOL

 Els espais i materials de l’Escola Bressol acullen els infants i els conviden a potenciar al màxim els seus sentits i els seus talents naturals i espontanis. Poden tocar, mirar, olorar, amb múltiples possibilitats segons els diferents nivells maduratius i emocionals.

L’experiència de manipular, investigar, buscar, crear, … esdevé un aprenentatge personal i significatiu per a cada infant respectant cada ritme evolutiu i cada moment emocional que viu el nen/a.

Els espais han de transmetre benestar, calidesa, tranquil·litat, pau, equilibri, interès i bellesa, i crear un ambient acollidor.

Cal dissenyar l’ambient pensant que sigui un lloc segur per als infants, que promogui les relacions i la comunicació, i sobretot que convidi a quedar-s’hi.

L’escola és una globalitat, tots els espais són educatius, promouen valors i afavoreixen els aprenentatges, i per aquest motiu cal dissenyar-los i planificar-los amb molta cura i dedicació.

Els materials han d’afavorir l’exploració, la manipulació, l’observació i la creativitat.

Les joguines, ni massa ni poques ja que poden generar conflictes, han de ser suficients per tal que permetin el joc paral·lel, la imitació, les col·laboracions,  han de ser variades, estimulants i en bon estat d’ús, agradables a la vista, ben distribuïdes i adequades als interessos i possibilitats dels infants.

És important que els espais i materials s’ordenin amb freqüència, per tal que el joc de l’infant no s’aturi.

Amb l’equip educatiu de les Fonts reflexionem sobre els espais i materials en cada grup d’edat. Abans de començar el curs, un cop per trimestre o quan convingui, fem algun canvi d’espai. Entre totes muntem els espais i pensem el tipus de material que s’adapta a l’edat i a les necessitats del grup d’infants.

La feina de les educadores és pensar i organitzar aquests espais no només per ajudar els infants a descobrir-los sinó també per afavorir aprenentatges.

Observant i transcrivint el que els infants fan i diuen, podem conèixer cap a on es dirigeix la seva atenció i quins aspectes desperten preguntes, curiositats i interessos. És una reflexió constant.

Vetllem i cuidem cada detall per aconseguir una harmonia estètica en cada racó de l’escola. Cada educadora vetlla perquè l’espai es mantingui en ordre, endreçat i organitzat.