ESPAIS OBERTS A L’ESCOLA BRESSOL


ESPAIS OBERTS

En què consisteix?

A la nostra escola, Escola bressol Les Fonts, ja fa temps que hem introduït la proposta de espais oberts o portes obertes per als infants.

Els espais (abans anomenats classes) resten oberts, d’aquí el nom. El passadís esdevé zona de joc comú i de pas, les nenes i els nens poden circular lliurement barrejant-se entre ells/elles i anar al lloc escollit per cadascú. El fet de barrejar diferents edats (de 1 a 2 anys, i de 2 a 3 ) és enriquidor per a les dues parts.

El passadís prèviament ha estat preparat amb diferents materials de joc en funció de les necessitats dels infants. Aquesta activitat sol tenir una horeta de durada. S’obren les portes i els nens i les nenes circulen lliurement sota la mirada de l’adult que els acompanya en cas de necessitar ajuda. Les educadores resten una a cada espai, tenint cura que no surti ni entri material de dins a fora o a la inversa. Al passadís també hi ha educadores que tenen cura de les necessitats que es puguin produir. Quan ha passat el temps oportú, cada infant torna al seu espai amb l’educadora de referència i torna a deixar el material al mateix lloc on l’ha trobat.
Els infants van i venen, entrant i sortint dels diferents espais i restant on més els plau. Tot i que podria ser un moment de “caos”, el vivim com un moment de tranquil·litat, de descoberta i de relacions.

Solem portar a terme aquesta proposta un cop a la setmana i en cas de pluja.
És una experiència enriquidora on l’infant pren les seves pròpies decisions: ell és qui tria on, amb qui i amb què vol jugar. Hem observat que els nens i les nenes són molt capaços quan són ells i elles els protagonistes de les seves accions i que aprenen altres habilitats; com prendre decisions, escollir, relacionar-se amb altres companys de l’escola, etc, que en activitats més dirigides,.

 

Cada infant és diferent, hi ha qui necessita el seu temps per sortir de l’espai i marxar del costat de l’adult. En canvi, hi ha infants que de seguida exploren més enllà. Tots al seu ritme.
Hi som per acompanyar-los, per caminar al seu costat, posant límits quan convé. Són ells/elles qui ens marquen què necessiten i volen i és en aquest ambient de llibertat que van creixent com a persones lliures i amb criteri propi.