L’ESTONA DE DESCANS DEL GRUP DE NADONS


L’estona de descans amb el grup de nadons

El dia a dia a l’escola bressol gira al voltant de les activitats de joc, alimentació, higiene i descans.

A l’aula de nadons l’estona del descans es planifica de manera diferent a la resta de grups, ja que el dormitori està integrat a l’espai de l’aula. Aquest fet és especialment important tenint en compte que, a aquesta edat, els períodes de vigília i son s’alternen durant tot el dia. Així, mentre alguns infants dormen, la resta continua amb la seva activitat.

El coneixement que les educadores van adquirint amb el temps de cada infant, els permet adaptar la seva actuació a les necessitats particulars de cada un. Així hi ha infants que en tenen prou amb ser acompanyats al seu llit quan mostren senyals de son; d’altres necessiten tenir contacte fins que s’adormen; i els que encara no estan prou segurs, es relaxen en braços de l’educadora i després se’ls estira al matalàs.

Sigui com sigui, els ritmes de son de cada infant són respectats i l’adult no marca quan cal anar a dormir ni durant quanta estona. Cada infant descansa l’estona que necessita i les educadores no el treuen del seu llit si l’infant no ho demana.

Quan els més petits es desperten s’estan una estona al llit, juguen amb les mans i els peus, o miren el que els envolta fins que ja no hi volen estar més i rondinen. Quan l’educadora s’acosta, sempre rep un gran somriure. S’obre llavors una oportunitat per intercanviar mirades, paraules i carícies.

Els infants que ja gategen tenen la llibertat de baixar del llit quan ja no volen estar-hi més. De vegades, però, algú decideix quedar-se una mica més i fer el ronso. En un altre moment, dos infants que es desperten alhora, es miren, es toquen, es diuen coses, donen voltes pel llit… i de mica en mica es van reincorporant al grup.

Respectant les necessitats de son de cada infant aconseguim que l’estona d’anar a dormir sigui un moment agradable, i garanteix una plàcida transició cap a l’activitat.