L’infant no és un projecte de futur, l’infant és ara


Però el cent existeix

L’ infant
és fet de cent.

L’ infant té
cent llengües
cent mans
cent pensaments
cent maneres de pensar
de jugar i de parlar
cent, sempre cent
maneres d’ escoltar
de sorprendre, d’ estimar
cent alegries
per cantar i comprendre
cent maneres
de descobrir
cent maneres
d’ inventar
cent maneres
de somiar.

L’ infant té
cent llengües
( i encara cent, i cent, i cent)
però li’n roben noranta -nou.

(Loris Malaguzzi)

Des de les Escoles Bressol Municipals d’Olot reconeixem l’infant com a una persona única, amb capacitats, subjecte actiu del seu propi procés d’aprenentatge, que forma part duna comunitat i de la societat,  i amb uns drets reconeguts a la Declaració Universal dels Drets dels Infants.

Així doncs, des d’aquesta mirada d’infant capaç i competent, com bé diu aquest fragment del text “Els 100 llenguatges del infants” de Malaguzzi, creiem que l’infant té coses a dir i s’expressa: ja sigui amb el gest, el llenguatge corporal o la paraula. Cada infant té la seva  pròpia manera i irrepetible d’estar al món i mostrar-se.

Els adults que l’acompanyem som els responsables d’escoltar aquestes demandes i donar-los resposta. És important donar respostes empàtiques i profundament respectuoses, que permetin als infants ser qui ja són.

Per donar als infants respostes respectuoses és essencial permetre i donar espai de temps a cadascun d’ells, d’acord amb les seves necessitats autèntiques (joc, descans, alimentació, relació…).

Una altra acció important que podem fer és anticipar-nos, posant paraules i informant l’infant sobre qualsevol acció que realitzem sobre el seu cos o que tingui a veure amb la seva persona. Per exemple, apropar-nos a l’infant, ajupir-nos a la seva alçada, fer el gest d’obrir els nostres braços i dir-li:  “T’agafo, et canviaré el bolquer”.

Els infants, per molt petits que siguin poden entendre allò que els diem i, a la seva manera, perceben què passa al seu voltant. Així doncs, els adults els hem de parlar amb claredat per que puguin saber què esperem d’ells.

Una actitud de respecte i confiança vers els infants i la presència real dels adults que els acompanyem, són imprescindibles perquè els infants puguin desplegar totes les seves potencialitats.

Dedicar temps i presència als infants, fa que donem valor a la infància i a les persones que ja són ara. A vegades, la societat té tendència a creure que els infants són els ciutadans del futur, i conseqüentment es creu que se’ls ha de preparar pel que vindrà i pel “dia de demà”. I aleshores, el sistema educatiu pot caure en l’error d’estar constantment preparant els infants per alguna cosa que encara no ha arribat; a infantil se’ls prepara per a primària; a primària per a l’institut; durant l’institut per als estudis postobligatoris, … I llavors què?

L’infant no és un projecte de futur, l’infant és ara. Perquè si alguna cosa saben els infants és viure el moment present. Així doncs, acompanyem els infants com a les persones que són ara per donar resposta a les seves necessitats autèntiques del present.