Transformar per millorar- Escoles Bressol.


Fa un temps que vivim moments de canvis intensos.

El canvi és inherent a la vida, a l’evolució i l’adaptació és un fenomen que ens fa créixer, ens porta a la reflexió, a l’observació i a considerar la modificació de certs aspectes per tal d’emmotllar-nos millor a la realitat que ens envolta, optimitzant i aprofitant els recursos que disposem o cercant-ne de nous.

El fenomen pandèmic de la COVID-19 ens ha posat a prova. A  tots i a totes, des del més petit fins al més gran, ens ha fet posar les piles en tants sentits que, malgrat els moments difícils, també hem descobert una gran oportunitat d´aprenentatge i de reflexió.

Aquest curs, com tots i totes sabeu, cada escola bressol ha treballat de valent per organitzar de la millor manera els espais i continuar donant l’acompanyament necessari pel desenvolupament integral de l’infant. La premissa sempre ha estat cobrir totes les necessitats dels infants així com la seguretat, contenció i prevenció de la Covid-19 marcades pels protocols dels Departament de Salut i d’Educació.

A Infantil 1 i 2 de Sant Pere Màrtir hem viscut una experiència sorprenentment gratificant i que ens ha fet reflexionar i replantejar tota l’organització dels últims anys, valorant molt positivament com s’està acompanyant els infants aquest curs.

Aquest curs l’aula de mitjans- infantil1 l’hem traslladat del costat de l’aula de grans a un espai, al costat de l’aula de nadons.

En aquest nou espai disposem d’un canviador exclusiu i, separat per unes portes corredisses, hem habilitat el que era abans el magatzem per reconvertir-lo en dormitori quan és l´hora del descans. Durant el matí els matalassos estan guardats i d´aquesta manera els infants poden gaudir d´un espai més de joc amb  propostes iniciades per ells/es o dissenyades per  les educadores.

En aquests moments hi ha una cabana delimitada per una cortina feta de teles que pengen gairebé fins al terra, a dins  hi posem un matalàs gran i coixins i algun material d´exploració motriu. Aquí els infants es relaxen, salten, s’amaguen,  miren i compartim contes, música i cançons. Un espai més per deixar fluir la imaginació i gaudir del racó més íntim i secret de l’aula.

Aprofitem el terra radiant per anar sense sabates. La sensació tèrmica als peus és molt agradable i amb els peus descalços s’afavoreix un bon desenvolupament de la motricitat i la prensió dels dits dels peus, D’aquesta manera també garantim la llibertat de moviment i la higiene dels espais.

Considerem que no només hem guanyat un espai de joc sinó que hem millorat notablement l’hora del descans i l’hora del despertar: els infants s’aixequen de forma lliure de la migdiada i es troben en un espai conegut, on l’educadora els acompanya per a un despertar espontani, tranquil i un canvi de bolquers relaxat. Sense pressa, al seu ritme, amb respecte i amor.

També es disposa d´un espai exterior de pedres amb un arbre, troncs i plantes. És petit i acollidor, i es pot ampliar amb el de nadons que té una part de gespa artificial i una altre de gres de Breda, del qual podem gaudir segons franja horària prèviament pactada.

Durant aquest temps hem observat que l’exclusivitat dels espais tant exterior com de dormitori han afavorit el procés d´adaptació dels infants.

La nostra convicció és que hem construït un espai niu des del primer moment, molt cuidat i protegit d´altres estímuls que poden arribar a ser interferències i motiu de neguit en un moment tant sensible com el procés d’acollida a l’escola bressol.

Aquest espai  acollidor ha transmès seguretat i confiança d’una manera sorprenent, no només per la rapidesa en els processos d´adaptació sinó en la fermesa que manifesten els infants, en la tranquil·litat del dia a dia i en el descans perquè el moment del descans s’ha convertit en un moment tan preciós i familiar que s’entra més ràpid en el relax i el dormir profund.

Afortunadament, podem dir que malgrat estem vivint moments molt durs i intensos, aquesta situació ens ha fet pensar molt, investigar, trobar estratègies per tal de garantir la prevenció de la Covid-19, però que tanmateix, ens ha apropat a un acompanyament més acurat cap als infants.

Seguirem vetllant perquè la nostra pràctica s´impregni de pensament crític, d’una mirada reflexiva i de la voluntat de transformació que tant poden afavorir la vida a l’escola bressol i la plenitud en l’educació dels infants.